Monitorowanie zdarzeń błędów, historii i warunków
Historia błędów i stan falownika
Przed skasowaniem awarii zalecane jest najpierw określenie jej przyczyny. Gdy wystąpi awaria, falownik zachowa ważne dane dotyczące działania z chwili wystąpienia awarii. Aby uzyskać dostęp do danych, należy użyć funkcji monitora (δxxx) i wybrać szczegóły parametru δ081 dotyczące aktualnej awarii. Poprzednich 5 awarii jest zapisywanych w parametrach od δ082 do δ086. Gdy wystąpi błąd, rejestr błędu zmienia się z δ081-δ085 na δ082-δ086, a ostatnia pozycja błędu w rejestrze jest zapisywana w δ081.
Poniższa mapa menu monitorowania przedstawia sposób uzyskania dostępu do rejestrów błędu. Jeżeli istnieją awarie, można przejrzeć ich szczegóły, wybierając najpierw odpowiednią funkcję: Δ081 pozycja to najnowsza awaria, a Δ086 — najstarsza.
Kody błędów
Jeżeli awaria spowoduje błąd falownika, kod błędu zostanie wyświetlony automatycznie. Poniższa tabela przedstawia przyczynę związaną z błędem.
UWAGA: Resetowanie jest niedozwolone w ciągu 10 sekund po błędzie.
UWAGA: Jeśli wystąpił błąd E08, E14 i E30, operacja resetowania za pomocą zacisku RS lub klawisza STOP/RESET jest niedozwolona. W tym przypadku reset należy wykonać wyłączając i włączając zasilanie. Jeżeli nadal występuje ten sam błąd, należy wykonać inicjowanie.
UWAGA: Po wystąpieniu błędu E37 resetowanie za pomocą przycisku STOP/RESET nie jest możliwe. W tym przypadku reset należy wykonać wyłączając i włączając zasilanie. Jeżeli nadal występuje ten sam błąd, należy wykonać inicjowanie.
Błąd funkcji | Nazwa | Przyczyny |
E01 | Przetężenie przy stałej szybkości | Nastąpiło zwarcie wyjścia falownika, wał silnika jest zablokowany lub mocno obciążony. Warunki te powodują nadmierną wartość natężenia prądu dla falownika, dlatego wyjście falownika zostaje wyłączone. Ustawienie silnika dwunapięciowego jest nieprawidłowe. |
E02 | Przetężenie podczas zwalniania | |
E03 | Przetężenie podczas przyspieszania | |
E04 | Przetężenie podczas innych warunków | |
E05 | Zabezpieczenie przed przeciążeniem | W przypadku wykrycia przeciążenia silnika przez elektroniczną funkcję termiczną falownik zgłasza błąd i następuje wyłączenie jego wyjścia. |
E06 | Ochrona przed przeciążeniem rezystora hamowania | Gdy współczynnik pracy BRD (jednostka hamowania dynamicznego) przekroczy ustawienie parametru „b090", wtedy funkcja zabezpieczająca wyłącza wyjście falownika i wyświetla kod błędu. |
E07 | Zabezpieczenie przeciwprzepięciowe | Jeżeli napięcie magistrali prądu stałego przekroczy próg z powodu energii regeneracyjnej z silnika lub wzrostu napięcia zasilania itp. |
E08 | Błąd EEPROM | Jeżeli występują problemy z wbudowaną pamięcią EEPROM z powodu zakłóceń lub zbyt wysokiej temperatury, następuje błąd falownika i wyłączenie wyjścia do silnika. |
E09 | Błąd podnapięcia | Spadek napięcia magistrali prądu stałego poniżej progu powoduje awarię obwodu sterowania. Ten stan może także spowodować nadmierne nagrzanie silnika lub zmniejszenie momentu obrotowego. Następuje błąd falownika i wyłączenie jego wyjścia. |
E10 | Błąd wykrywania natężenia | Jeżeli błąd wystąpi w wewnętrznym systemie wykrywania natężenia, falownik wyłączy swoje wyjście i wyświetli kod błędu. |
E11 | Błąd procesora CPU | Wystąpiła awaria wbudowanego procesora CPU; nastąpi błąd falownika i wyłączenie jego wyjścia do silnika. |
E12 | Błąd zewnętrzny | Wystąpił sygnał w programowalnym zacisku wejściowym skonfigurowanym jako EXT. Następuje błąd falownika i wyłączenie wyjścia do silnika. |
E13 | USP | Jeśli zabezpieczenie przed nienadzorowanym uruchomieniem (USP) jest włączone, błąd występuje po włączeniu zasilania, gdy jest obecny sygnał pracy (Run). Następuje błąd falownika i nie przechodzi on w tryb pracy, aż do skasowania błędu. |
E14 | Awaria uziemienia | Falownik jest zabezpieczony przez wykrywanie awarii uziemienia między wyjściem falownika a silnikiem podczas testów wykonywanych po włączaniu zasilania. Funkcja ta chroni falownik, a nie użytkowników. |
E15 | Przepięcie wejścia | Falownik wykonuje test pod kątem przepięcia wejścia, jeżeli działał w trybie zatrzymania przez ponad 100 sekund. Jeżeli występuje przepięcie, falownik przechodzi w stan awarii. Po skasowaniu awarii falownik może ponownie przejść do trybu pracy (Run). |
E19 | Błąd układu wykrywania termicznego falownika | Gdy czujnik termiczny w module falownika nie jest podłączony. |
E21 | Błąd termiczny falownika | Jeżeli temperatura wewnętrzna falownika przekracza określony próg, czujnik termiczny w module falownika wykrywa zbyt wysoką temperaturę urządzeń zasilających i następuje jego błąd oraz wyłączenie wyjścia falownika. |
E22 | Błąd komunikacji z procesorem CPU | W przypadku błędu komunikacji między dwoma procesorami następuje błąd falownika i wyświetlenie kodu błędu. |
E25 | Błąd obwodu głównego | Błąd falownika nastąpi w przypadku nierozpoznania typu źródła zasilania z powodu awarii spowodowanej zakłóceniami lub uszkodzeniem elementu obwodu głównego. |
E30 | Błąd tranzystora bipolarnego z izolowaną bramką (IGBT) | Błąd wewnętrzny falownika wystąpił w obwodzie zabezpieczającym między procesorem a głównym modułem tranzystora bipolarnego. Przyczyną mogą być nadmierne zakłócenia elektryczne. Falownik wyłączył wyjście modułu IGBT. |
E35 | termistor | Po podłączeniu termistora do zacisków [5] i [L] i wykryciu przez falownik zbyt wysokiej temperatury następuje błąd falownika i wyłączenie wyjścia. |
E36 | Błąd hamowania | Jeżeli określono wartość „01" parametru „Włączenie kontroli hamowania" (b120), błąd falownika nastąpi, jeśli nie będzie mógł odebrać sygnału potwierdzenia hamowania w ciągu czasu określonego przez parametr „Czas oczekiwania hamulca dla potwierdzenia" (b124) po wysłaniu sygnału zwolnienia hamulca. |
E37 | Funkcja Stop bezpieczeństwa | Wysłano sygnał funkcji Stop bezpieczeństwa, gdy b145 =01. |
E38 | Zabezpieczenie przed przeciążeniem przy niskiej prędkości | Jeżeli podczas pracy silnika przeciążenie nastąpi przy bardzo niskiej prędkości, falownik wykryje przeciążenie i wyłączy wyjście falownika. |
E40 | Połączenie z panelem sterowania | W przypadku błędu połączenia falownika z panelem sterowania nastąpi błąd falownika i wyświetlenie kodu błędu. |
E41 | Błąd komunikacji z siecią Modbus | Jeżeli wybrano ustawienie „trip" (błąd) (C076=00) jako działanie w przypadku błędu komunikacji, błąd falownika nastąpi w razie upłynięcia limitu czasu. |
E43 | Nieprawidłowa instrukcja EzSQ | Program zapisany w pamięci falownika został uszkodzony lub włączono zacisk PRG bez pobrania programu do falownika. |
E44 | Błąd licznika zagnieżdżeń EzSQ | Podprogramy, instrukcje „if" lub pętla „for-next" są zagnieżdżone w więcej niż ośmiu warstwach |
E45 | Błąd instrukcji EzSQ | Falownik znalazł polecenie, którego nie można wykonać. |
E50 do E59 | Błąd EzSQ użytkownika (od 0 do 9) | W przypadku błędu zdefiniowanego przez użytkownika, nastąpi błąd falownika i wyświetlenie kodu błędu. |
E60 do E69 | Błąd opcji | Falownik wykrywa błąd płyty opcjonalnej zamontowanej w gnieździe opcji. Szczegółowe informacje zawiera podręcznik obsługi zamontowanej płyty opcjonalnej. |
Przywracanie domyślnych ustawień fabrycznych
Wszystkie parametry falownika można przywrócić do ustawień fabrycznych (domyślnych) odpowiednio do sposobu eksploatacji. Po zainicjowaniu falownika należy zastosować test wykonywany po włączeniu zasilania (informacje zawiera rozdział 2 w podręczniku obsługi), aby ponownie uruchomić silnik. Jeżeli tryb pracy (standardowa lub wysoka częstotliwość) zostanie zmieniony, należy zainicjować falownik, aby aktywować nowy tryb. Aby zainicjować falownik, należy wykonać poniższe kroki.
(1) Wybierz tryb inicjowania w parametrze β084.
(2) Jeżeli parametr β084=02, 03 lub 04, wybierz dane docelowe inicjowania w parametrze β094.
(3) Jeżeli parametr β084=02, 03 lub 04, wybierz kod kraju w parametrze β085.
(4) Ustaw wartość 01 w parametrze β180.
(5) Inicjalizacja zostanie rozpoczęta, a zakończy się po wyświetleniu komunikatu δ001.
* Należy zmienić ustawienie z „04 (Wyświetlanie podstawowe)” na „00 (Wyświetlanie pełne)” dla parametru
Β037 (ograniczenie wyświetlania kodu funkcji), w przypadku gdy nie można wyświetlić niektórych parametrów.