Porównywarka falowników

Forum falowników

 www.falowniki.info

IE3 w systemach transportu poziomego: Jakie faktycznie znaczenie mają obowiązujące od 2015 roku przepisy dotyczące skuteczności energetycznej urządzeń w dziedzinie przepływu materiałów? Czy obecnie zaczyna się przechodzenie całej branży na nowe silniki, czy też w kierunku przemienników częstotliwości? Przyjmijmy jako tezę następującą odpowiedź: Ponieważ duża ilość napędów w poziomym przepływie materiałów, z powodu zbyt niskiej mocy, nie jest objętych przepisami IE3, to można przyjąć, że wywołany przepisami trend nie będzie miał żadnego znaczenia. Lecz prognoza ta nie oznacza, że efektywności wykorzystania energii w przenośnikach rolkowych czy taśmowych nie należy przypisywać bardzo dużego znaczenia. Sama technika, zapewniająca oszczędność, jest poszukiwana ze względu na koszty jak nigdy dotąd, szczególnie z możliwie jak najmniejszą różnorodnością wariantów urządzeń.

Jeśli motoreduktory stosowane w transporcie poziomym połączone są bezpośrednio z siecią, to ta funkcjonalnie bardzo prosta konstrukcja, nawet z silnikami IE3, na ogół wpływa na koszty związane z zapewnieniem odpowiedniej mocy. Wysokie momenty rozruchowe, niezbędne do poruszenia cięższych palet z położenia spoczynkowego, w praktyce oznaczają, że napędy przy pracy ciągłej są przewymiarowane. Jeśli w to miejsce zastosować napędy o zmiennej prędkości obrotowej z przemiennikiem częstotliwości, to motoreduktory można znacznie precyzyjniej dopasować do warunków pracy - a dzięki temu zapewnić większą oszczędność energii. Taka kombinacja powoduje jednak niepożądane skomplikowanie urządzeń. W związku z tym pojawia się pewien dylemat: czy zużywać za dużo materiału i prądu, czy przy zakupie uwzględnić niepotrzebnie zawyżoną funkcjonalność. Wyjściem z tej trudnej sytuacji może być mecha-troniczne rozwiązanie firmy Lenze, zbudowane z silników przełączanych i sterowanych częstotliwością.

Silniki Lenze Smart Motor można przeciążać czterokrotnie, a dzięki szerokiemu zakresowi mocy i funkcjonalności - świetnie sprawdzają się w trans-
porcie poziomym. Rozwiązanie, które oparto o zasady mechatroniki, zapewnia wiele zalet dla aplikacji związanych z przepływem materiałów. Te nowe jednostki napędowe, dzięki interfejsom NFC i łatwej w obsłudze aplikacji na smartfona służącej do uruchamiania, pokazują swoje istotne zalety, które w praktyce zapewnia produkt kompatybilny z jakże aktualnym „Industry 4.0".

NFC: Bezprzewodowe połączenie z silnikiem. W przypadku jednostek mecha-tronicznych składających się z silnika Lenze Smart Motor i przekładni z serii g500 dostępne są za naciśnięciem guzika cztery różne prędkości. Jeśli w aplikacji wyznaczy się dostosowywanie prędkości, to można je niezwykle łatwo zmieniać przy pomocy smartfona kompatybilnego z NFC. Zaprogramowana przez Lenze aplikacja umożliwia zmianę obrotów oraz długości i przyrostu prędkości od rampy start-stop, jak również generalny kierunek obrotów silnika. W porównaniu z podłączonymi na sztywno do sieci silnikami, te mechatroniczne jednostki wyznaczają nowe kierunki, zapewniając urządzeniom transportowym możliwość inteligentnego działania i efektywnego wykorzystania dostępnych środków. A przy tym unikamy wpadnięcia w pułapkę niezwykłego skomplikowania i trudnej obsługi.
Wracając do postawionej na początku tezy dotyczącej silników IE3 wykorzystywanych do transportu poziomego: ponieważ norma obejmuje silniki zaledwie od mocy 7,5 kW, to w dziedzinie przepływu materiałów odgrywa ona tylko podrzędną rolę. Przyczyna: większość silników osiąga moc tylko 2 kW. Nawet jeśli oszczędne gospodarowanie zasobami zaliczamy do bez wątpienia ważnych tematów, co na przykład wynika z długich czasów pracy urządzeń w centrach logistycznych, to silniki Lenze Smart Motor zapewniają dodatkowe oszczędności w zupełnie innym miejscu. Udało się to uzyskać dzięki standaryzacji. Porównując z klasyfikacją skuteczności energetycznej, trend ten nie pojawia się jako odgórnie narzucone przepisy prawa, lecz wynika z własnego punktu widzenia konstruktorów i użytkowników maszyn, którzy stale analizują koszty.

Chodzi o to, że każdy, nawet drobny wariant, który pojawia się następnie w dokumentacji urządzenia jako kolejny numer części, generuje konkretny koszt. Producenci szacują sumę wszystkich kosztów, łącznie z prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji i jej aktualizacją, na ponad 1000 €/numer katalogowy. Dzięki kombinacji silnika Lenze Smart Motor i przekładni g500 firmie Lenze udało się dokładnie w tym miejscu ograniczyć koszty. Jaki może być efekt oszczędności uzyskanych dzięki standaryzacji w dłuższym czasie, pokazuje wyraźnie jedna liczba: nawet 5000 różnych wariantów napędów stosuje się w dużym centrum logistycznym. Tak wysoka liczba wynika na przykład z tego, że w silnikach połączonych z siecią każda, nawet drobna zmiana obrotów napędu przenośnika rolkowego automatycznie powoduje odpowiednią zmianę przełożenia - nawet jeśli moment obrotowy pozostaje niezmieniony. Inaczej mówiąc, każda adaptacja oznacza ostatecznie nowe komponenty napędowe, które muszą być odpowiednio udokumentowane i ewentualnie dostępne jako części zamienne.

Jeden typ silnika, wiele możliwości

Silnik Lenze Smart Motor został tak zaprojektowany, aby można było regulować elektronicznie obroty. Dlatego jeden i ten sam motoreduktor można wykorzystać do wielu różnych zastosowań - co pozwala zredukować nawet o 70% liczbę różnych wariantów. Przy 5000 różnych napędów po 1000 € na numer identyfikacyjny - oszczędności idą już w miliony. Podane liczby określili sami klienci Lenze.
Wdrożenie przez Lenze takich rae-chatronicznych koncepcji było możliwe dzięki ścisłej współpracy specjalistów Lenze, konstruktorów silników, przekładni oraz elektroniki, i twórców oprogramowania. Silniki Lenze Smart Motor z przekładnią g500 udowadniają, jak można uzyskać poprawę efektywności, jeśli specjalistyczną wiedzę z różnych dziedzin wykorzysta się w jednym mechatronicznym projekcie. Właśnie przedsiębiorstwa średniej wielkości, jak Lenze, mają w tym przypadku prawdziwą przewagę nad wielkimi koncernami, ponieważ wykorzystuje się więcej działów, których pracownicy bezpośrednio i ściśle ze sobą współpracują.

Podsumowanie

Przykład silnika Lenze Smart Motor pokazuje, że nawet przy uwzględnieniu ostrych wymagań związanych z efektywnością wykorzystania energii, dzięki współpracy różnych dyscyplin techniki - od mechaniki przez elektronikę aż do oprogramowania - można osiągnąć prawdziwe kamienie milowe w skutecznym wykorzystaniu zasobów. Ponadto silnik Lenze Smart Motor udowadnia, że w przypadku efektywności wykorzystania energii praca nad pojedynczym komponentem, inaczej niż w przypadku optymalizacji całego systemu, nie daje pełnego efektu, lecz właśnie dokładna analiza realnych potrzeb jest kluczem do sukcesu.


WebSystem  tel. 048 383.01.44   | wortal-> www.falowniki.pl | forum-> www.falowniki.info | porównaj-> www.falowniki.com.pl

Warto zobaczyć

Giełda falowników

Falownik Lenze 9300 Vector 110kW

Falownik Lenze 9300 Vector 110kW EVF9335-EVV030

Więcej…

Softstart eTran 7,5kW SET200-7.5

Softstart eTran 7,5kW SET200-7.5

Więcej…

Softstart eTran 11kW SET500-11

Softstart eTran 11kW SET500-11 

Więcej…

Siemens Simovert 45kVA 6SE-1245-2AA00

Siemens Simovert 45kVA 6SE-1245-2AA00

Więcej…

Siemens Simovert 22kVA 6SE-1222-2AA02

Siemens Simovert 22kVA 6SE-1222-2AA02

Więcej…

Siemens Simovert 22kVA 6SE-1222-2AA03

Siemens Simovert 22kVA 6SE-1222-2AA03

Więcej…
dobór falowniki Wortal napędów energoelektronicznych www.falowniki.pi . Napędy energoelektroniczne do regulacji prędkości obrotowej silników elektrycznych.

Copyright © 2010 www.falowniki.pl