Napędy do procesów walcowania na gorąco muszą wytrzymywać szczególnie skrajne warunki otoczenia i wyjątkowo nieregularne stany robocze, duże obciążenia udarowe i najwyższe temperatury.
Samotoki to inaczej przenośniki służące do wzdłużnego transportu wyrobów walcowanych, złożone z napędzanych wałków. Głównym zadaniem silników samotoków jest zwalnianie i przyspieszanie płyt, profili lub rur w systemie. W nowoczesnych stalowniach często pracują z rolkami napędzanymi grupowo.
Motoreduktory stosowane do ich napędzania wymagają specjalnych silników o dużych dynamicznych momentach obrotowych i wytrzymałej całej konstrukcji. Muszą bowiem sprostać ekstremalnym temperaturom i ekstremalnemu zanieczyszczeniu w stalowni, zwłaszcza w przypadku nawrotnej klatki walcowniczej i samotoków doprowadzających. W tych niekorzystnych warunkach wszystkie silniki muszą dysponować odpowiednim momentem obrotowym, aby mogły wytrzymywać cykle uruchamiania/zatrzymywania, ekstremalne obciążenia elektryczne i termiczne oraz tolerować lub odprowadzać ciepło generowane przez przetwarzany materiał. Ponadto może się zdarzyć, że płyta blokuje się i jest przyspieszana tylko przez kilka rolek, co powoduje przeciążenie odpowiednich napędów. Natomiast w fazach transportu przy stałej prędkości potrzebna jest stosunkowo niewielka moc.
Ze względu na surowe środowisko z przemiennymi obciążeniami połączonymi z wysokimi temperaturami otoczenia do walcarek stosowane są silniki klasyczne. Niektórzy producenci i użytkownicy nadal uważają „silniki z żebrami pierścieniowymi” za integralną część walcowni. W ostatnich latach również silniki trójfazowe z poziomymi żebrami chłodzącymi są z powodzeniem eksploatowane w różnych obszarach walcowni. Najważniejszym wymaganiem podczas eksploatacji jest niezawodne przyspieszanie i hamowanie materiału, a dobór silnika zazwyczaj zależy od momentu przyspieszenia.
Tego typu aplikacje stawiają przed napędem szereg wymogów. Napęd musi posiadać sztywny silnik z użebrowaniem korpus i solidną konstrukcję, pierścieniowym która wytrzyma gwałtowne przyspieszenia czy pracę rewersyjną. Ich łożyska muszą być duże, a smarowanie odporne na wysokie temperatury. Potrzebne są tu silniki o małym momencie bezwładności, klasie izolacji F lub H, całkowicie hermetyczne i wymagające minimalnej konserwacji. Reduktory wymagają smarowania olejem syntetycznym zaworów odpowietrzających i zabezpieczenia uszczelnieniem zapewniającym zwiększoną ochronę przed pyłem i zgorzeliną.
NORD DRIVESYSTEMS, jako światowy specjalista w dziedzinie napędów, dostarcza produkty, które idealnie spełniają te wszystkie wymogi. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu dostarcza przemyślane, przyszłościowe rozwiązania, spełniające obecne, a nawet przyszłe wymogi dla wszystkich procesów w hutach stali i aluminium na całym świecie. Technologia napędów NORD zapewnia długą żywotność, również w ekstremalnie trudnych warunkach. Nawet przy dużych obciążeniach elektrycznych i mechanicznych systemy zapewniają pełną wydajność i niezawodną pracę przez cały czas. Przekładnie NORD posiadają szereg cech, które umożliwiają bezproblemową pracę w wymagającym środowisku przemysłu stalowego - są solidne, wydajne i bezpieczne. NORD DRIVESYSTEMS już dzisiaj zalicza się do grupy międzynarodowych liderów branży i dostarcza rozwiązania napędowe, których odbiorcami są liczni znani międzynarodowi producenci metali.
NORD Napędy Sp. z o.o
nord.falownik.info.pl