Porównywarka falowników

Forum falowników

 www.falowniki.info

Bezpieczna jazda i zatrzymywanie wagonów kolejek linowych przy pomocy silników przekładniowych firmy NORD

W Alpach koleje linowe przewożą codziennie dziesiątki tysięcy entuzjastów sportu i alpinistów, zarówno w sezonie narciarskim, jak i w lecie. Wyzwanie stanowi nie tylko wjazd i zjazd; na stacjach różne kwestie zależą od specjalnej solidnej technologii napędów, co ilustrują dwa projekty kolei linowych firmy Doppelmayr. Niezawodne i wymagające niewielkiego zakresu obsługi systemy napędowe, które są niezbędne na stacjach, zostały zaprojektowane przez NORD DRIVESYSTEMS.

Doppelmayr Seilbahnen GmbH z siedzibą w Austrii należy do Grupy Doppelmayr/Garaventa, wiodącego producenta kolei linowych z ponad 14600 zrealizowanymi projektami takich kolei w 89 krajach. Firma Doppelmayr została założona w 1892 r. i połączona z tradycyjną szwajcarską firmą Garaventa w 2002 r. W czasie swojej długiej historii firma często ustanawiała rekordy wysokości, odległości i prędkości. Towarzyszyło im powstawanie licznych pionierskich technologii związanych z pasażerskimi i towarowymi kolejami linowymi. Doppelmayr współpracuje z austriacką filią NORD - Getriebebau NORD GmbH w Linzu od 2005 roku Johannes Moritzhuber z działu odpinanych wagonów Doppelmayr wyjaśnia:
- Z NORD możemy być pewni, że napędy pasują do wszystkich typów systemu. Mieliśmy dobre doświadczenia z tą firmą przez długi czas. Niezbędne opcje sprzętu są wdrażane w elastyczny sposób, układy napędowe są wysoce niezawodne, a NORD zapewnia szybkie dostawy części zamiennych na całym świecie.

Wyciąg Grasjoch to kolej linowa zawieszona na jednej linie, z wagonami dla ośmiu pasażerów każdy i o przepustowości 1900 pasażerów na godzinę w każdym kierunku. Lina kolei jest zarówno liną nośną, jak i liną ciągnącą. Na Pardatschgrat zainstalowano tak zwaną kolej trójlinową z dwiema nieruchomymi linami nośnymi (pomocniczymi) i ruchomą liną ciągnącą, która może transportować do 2800 pasażerów na godzinę w każdym kierunku. Każdy wagon może pomieścić 28 pasażerów wraz ze sprzętem narciarskim lub załadowaną europaletę. Kolej na Pardatschgrat pokonuje wysokość 1251 metrów, co po zakończeniu budowy stanowiło rekord świata dla kolei trójlinowych.

Komfortowa prędkość przy wsiadaniu

W przypadku nowoczesnych odpinanych wagonów wjazd i zjazd odbywa się przy dużych prędkościach. Na przykład wjazd kolei Pardatschgrat odbywa się z maksymalną prędkością 7,5 m/s (27 km/h) w czasie poniżej 10 minut. Na stacjach wagony są zdejmowane z liny ciągnącej i delikatnie wyhamowywane przez przenośniki krążkowe. Dochodząc do peronu stacji, poruszają się w spacerowym tempie. Rolki części biegowych są podtrzymywane przez szyny na stacji.

Niezależnie od części biegowych, układ zawieszenia wagonu zawiera moduły cierne, które stykają się z przenośnikiem krążkowym i zapewniają przeniesienie mocy po zdjęciu wagonu z liny ciągnącej. Każdy z segmentów o kilku osiach jest napędzany przez silnik przekładniowy NORD przy pomocy pasa klinowego. Podczas wsiadania i wysiadania pasażerów wagony są delikatnie wyhamowywane, a następnie przyspieszane do prędkości liny ciągnącej.

Po zakończeniu pracy wagony są wprowadzane na noc do garażu. Doppelmayr zaczął stosować tę metodę chroniącą sprzęt od samego początku. Chociaż w przeszłości wymagana była praca ręczna, obecnie duża jej część została zautomatyzowana. Także tutaj motoreduktory NORD zapewniają moc napędową. Koleje linowe na Grasjoch i Pardatschgrat posiadają wielotorowy garaż bezpośrednio pod stacją w dolinie. W przypadku kolei Grasjoch podróż na poziom garażu odbywa się przez nachyloną w dół rampę. Następuje płynne przejście z przenośnika krążkowego na łańcuchowy. Ciężar jest nadal podparty na szynach jezdnych, które przechodzą zarówno przez stację, jak i garaż. Transport do garażu kolei Pardatschgrat wymaga jeszcze mniej przestrzeni z uwagi na pionową windę obsługiwaną przez napęd NORD. Za transport poziomy, również podczas ruchu w pionowej windzie, odpowiadają przenośniki krążkowe. Garażowanie jest w pełni zautomatyzowane. Pozycja każdego wagonu z osobna jest monitorowana przez oprogramowanie. Indukcyjne wyłączniki zbliżeniowe są połączone z centralnym układem sterowania, który z kolei kontroluje układy napędowe. Również układy napędowe są monitorowane indywidualnie. Silniki są wyposażone w czujniki temperatury oraz przetworniki przyrostowe i są sterowane centralnie.

Każda kolej linowa jest nadal konfigurowana indywidualnie pod kątem warunków geologicznych i klimatycznych panujących w miejscu instalacji, niemniej modularyzacja umożliwia ekonomiczne projektowanie i produkcję, a także normalizację planowania i zapewnienie jakości. Producent całkowicie przeszedł na silniki IE3 dla układów napędowych w obszarze stacji. Dotyczy to również garażowania, gdzie układy napędowe nie są eksploatowane w sposób ciągły. W Europie klasa silników IE3 o podwyższonej wydajności energetycznej ostatnio stała się obowiązująca dla niektórych zastosowań, jakkolwiek firma Doppelmayr korzysta z redukcji w wersjach i ze specjalnych zalet silników NORD IE3, to znaczy większych rezerw cieplnych i przeciążeniowych oraz przystosowania do współpracy z siecią 50 Hz i 60 Hz.


WebSystem  tel. 048 383.01.44   | wortal-> www.falowniki.pl | forum-> www.falowniki.info | porównaj-> www.falowniki.com.pl

Warto zobaczyć

Giełda falowników

Falownik Lenze 9300 Vector 110kW

Falownik Lenze 9300 Vector 110kW EVF9335-EVV030

Więcej…

Softstart eTran 7,5kW SET200-7.5

Softstart eTran 7,5kW SET200-7.5

Więcej…

Softstart eTran 11kW SET500-11

Softstart eTran 11kW SET500-11 

Więcej…

Siemens Simovert 45kVA 6SE-1245-2AA00

Siemens Simovert 45kVA 6SE-1245-2AA00

Więcej…

Siemens Simovert 22kVA 6SE-1222-2AA02

Siemens Simovert 22kVA 6SE-1222-2AA02

Więcej…

Siemens Simovert 22kVA 6SE-1222-2AA03

Siemens Simovert 22kVA 6SE-1222-2AA03

Więcej…
dobór falowniki Wortal napędów energoelektronicznych www.falowniki.pi . Napędy energoelektroniczne do regulacji prędkości obrotowej silników elektrycznych.

Copyright © 2010 www.falowniki.pl