STO, czyli Bezpieczne Wyłączenie Momentu, w falownikach jest już dziś rzeczą powszechną. Odcięcie zasilania układu wyzwalającego tranzystory IGBT w napędach AC nie stanowi większego problemu. Inaczej ma się sprawa w tyrystorowych napędach DC. Tutaj proste odcięcie zasilania z układu wyzwalania nie wystarczy. ABB jako pierwsze na świecie opracowało nowatorską metodę opierającą się na specjalnej sekwencji wyłączenia i opatentowanym sposobie pomiaru prądu, dzięki któremu STO jest już zintegrowane w nowych napędach DC serii DCS880.
Dzięki znanym z falowników ACS, osadzanych bezpośrednio w napędzie, opcjonalnym modułom FSO-21 i FSE-31 w DCS880 dostępne będą zaawansowane, zintegrowane funkcje bezpieczeństwa, takie jak: SS1, SSE, SBC, SLS, SMS, POUS, SDI, SSM. Dodatkowo będzie można zastosować komunikację PROFIsafe dla połączeń ze sterownikami bezpieczeństwa PLC. Od tej pory spełnienie nawet zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa będzie bardzo proste.
Zintegrowane w napędzie funkcje bezpieczeństwa rozwiązują przede wszystkim konieczność dublowania styczników wejściowych dla spełnienia odpowiednich kategorii bezpieczeństwa układu. Prowadzi to do ograniczenia miejsca zajmowanego w szafie sterowniczej, oszczędności kosztów zakupu samych styczników, jak i zmniejszenia liczby potencjalnych awarii wywołanych ich uszkodzeniami. Dotyczy to zarówno nowo projektowanych układów, jak i modernizacji już istniejących. Do tej pory dla spełnienia przez napęd DC choćby poziomu nienaruszalności SIL2 PLd, konieczne było zastosowanie dwóch styczników wejściowych połączonych szeregowo. W tym momencie do spełnienia samego STO SIL3 Ple w nowym DCS880 nie jest wymagany żaden stycznik.
Nowy napęd DCS880 posiada nie tylko nowatorskie rozwiązanie bezpieczeństwa, ale również szereg innych innowacji. Nowoczesny, czytelny graficzny panel sterowania z komunikacją Bluetooth i aplikacją Drivetune na smartphone udostępnia ten napęd dla Internetu Rzeczy. Dzięki temu szereg funkcji, takich jak parametryzacja, monitorowanie czy strojenie napędu, jest osiągalnych zdalnie, z poziomu telefonu.
Oprogramowanie Drive Composer w wersji darmowej (Entry) i zaawansowanej (Pro) z Wizardem i strukturą blokową umożliwia szybką i czytelną konfigurację. Dostępne standardowo programowanie adaptacyjne z wygodnym graficznym interfejsem umożliwia stworzenie prostych funkcji programowych dla bardziej złożonych aplikacji. Jego obsługa nie wymaga jednak eksperckiej wiedzy programistycznej.
Napędy DCS880 zostały oparte na niezawodnej i kompaktowej konstrukcji mostka znanej z DCS800. Nowe napędy wyposażono w podobną funkcjonalność, jaka posiadają falowniki ABB ACS880, jak choćby wyjmowana karta pamięci dla łatwej wymiany jednostek.
DCS880 będzie dostępny, podobnie jak jego poprzednik DCS800, w wersji modułowej do zabudowy w szafie, jak też jako kompletna szafa. Pojedyncze moduły charakteryzują się napięciem zasilania od 100 do 1200 V AC i prądami od 20 do 5200 A. Moduły można łączyć we wszystkich typowych konfiguracjach 6 pulsów, 12 pulsów szeregowo, równolegle, szeregowo-sekwencyjnie, 24 pulsów, M3 i M6.
To wszystko sprawia, że nowy napęd DC DCS880 jest obecnie najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich napędowych aplikacji przemysłowych prądu stałego.
Szczegółowych informacji na temat DCS880 udzielają oddziały regionalne i biura ABB w całym kraju.
ABB Sp. z o.o.